Zondag 8 september las ik op de Trouw-app een bericht over haaien in een Arnhemse discotheek. In het artikel werd aangekondigd dat de discotheek de volgende dag een bezoekje van de NVWA kon verwachten. Het leek me aardig de berichtgeving over dit onderwerp te kunnen volgen, bijvoorbeeld met een knopje bij het artikel als ‘Volg dit nieuws’. Het idee van Reader Stimulated Content was geboren (de eerste blogpost over dit onderwerp vind je hier).
Tags bij nieuwsitems
Het idee rond Reader Stimulated Content is natuurlijk breder (en belangrijker, denk ik) dan het nieuwsitem over de discohaaien.
Het systeem moet verder uitgedacht en verfijnd worden. Om te beginnen (?) met het taggen van nieuwsitems door de redactie, zodat de lezer via het knopje ‘Volg dit nieuws’ desgewenst een selectie kan maken uit de beschikbare tags.
Neem nou Syrië: geeft de redactie alle nieuwsitems over Syrië (gifgasaanvallen, reactie van de US, gesteggel in de VN, bomaanval in Damaskus, vluchtelingen in Zweden / Turkije / Libanon, geen / nauwelijks opvang van vluchtelingen in Nederland) alleen de tag ‘syrie’, dan krijg je (op dit moment) wel heel veel meldingen. Handig voor de mensen die alles willen weten over dit conflict, maar het moet verfijnder kunnen.
Truc voor de redactie is om een zekere mate van ‘werkbare verfijning’ in het taggen te vinden. Van oeverloos taggen wordt niemand blij, maar met alleen een tag ‘syrie’ schieten ook (te) weinig mensen iets op.
Voorbeeld: ik heb een speciale interesse voor gifgasaanvallen in dit gebied. Dan wil ik bij het eerste artikel over dit onderwerp via de knop ‘Volg dit nieuws’ de tags ‘syrie’ én ‘gifgas’ kunnen selecteren. Neemt de nieuwsdienst mijn volgkeuzes serieus, dan maakt hij van mij een trouwe en goed geïnformeerde bezoeker. Dat wil ik graag zijn.
Nodeloos ingewikkeld?
Het knopje ‘Volg dit nieuws’ levert geen problemen op, maar wat zit er allemaal achter? Een riedel tags? Dan wordt het al ingewikkelder. En waar wil ik mijn melding ontvangen? Per e-mail, op Facebook, via de app? Dat laatste lijkt me vanuit het perspectief van het nieuwsmedium het slimst: zo bind je je lezers aan je.
En wil ik mijn volgopdracht dan ook kunnen delen? Uiteraard!
Ik volg het bericht “Onderzoek naar haaien in Arnhemse discotheek” op Trouw. Jij ook? bit.ly/rE8QXM #discotheek #haaien
… waarop familie, vrienden en collega’s dit bericht natuurlijk ook en masse gaan volgen en iedereen alleen nog maar Trouw leest.
Nieuws volgen kan al – Google Alerts
Google helpt mij nu al met het volgen van de berichtgeving over de discohaaien. Typ op Google discotheek AND haaien in en kies voor Nieuws:
Onderaan de pagina met zoekresultaten verschijnt de optie om een mailtje te ontvangen met nieuw nieuws over dit onderwerp:
Klik je op de link, dan verschijnt het Meldingen-scherm van Google Alerts:
Dit is natuurlijk geen Reader Stimulated Content. Bij RSC stimuleren de lezers een redactie om een follow up te publiceren. Maar voordat het zover is zullen we het moeten doen met een Google Alert.
Werkt het?
Ja, de Google Alert werkt. Maar ik ontvang tot november 2019 slechts één melding van een nieuwsbericht waarin de woorden ‘discotheek’ en ‘haaien’ in voorkomen. En dat is een bericht dat PowNed een dag eerder op hun site plaatste. PowNed plaatste het bericht naar aanleiding van een bericht van Omroep Gelderland. Gebruikte Omroep Gelderland niet mijn Alert-zoekwoorden ‘haaien’ en ‘discotheek’? Ja, dat deden ze wel. Blijkbaar speurt Google niet razendsnel en niet op alle sites.
Voorlopig is het +1 voor RSC.
Published by