Ze passen er al een tijdje niet meer in. En als je die korting wilt pakken, heb je het niet bij je: de klantenkaart. Toch zijn ze af en toe handig. Voor de Bonuskorting bij de AH of voor de kortingscoupons bij Gamma (voor als je verf nodig hebt op dinsdagochtend tussen 8.15 en 9.23). Dat kan anders. Waarom zijn die pasjes niet digitaal?
De klantenkaart op je telefoon
Binnenkort, ooit, zal het klassieke stukje plastic met streepjescode vast vervangen worden door –euh– iets. Iets met NFC of iets gekoppeld aan je Apple- of Google-pay. Tot die tijd loop je mooi die korting mis, want die klantenkaarten hebben de onhebbelijke neiging steeds te zijn op plekken waar ze niet moeten zijn. Je telefoon echter, die heb je wél bij je. Dat hebben meer mensen bedacht; er zijn dan ook verschillende ontwikkelaars die apps aanbieden waarin bedrijven hun klantenkaarten kunnen aanbieden. Maar waarom zou je niet gewoon een foto nemen van je klantenkaart? Kan de scanner van Albert Heijn de streepjescode dan niet lezen?
De juiste pas op de juiste plek
Kan de scanner bij de kassa gewoon je pasje vanaf je telefoonscherm scannen, dan gaat er een wereld aan mogelijkheden open. Al die klantenkaartfoto’s kun je bijvoorbeeld in een gedeelde Dropboxmap zetten. Handig voor je gezinsleden, zo kan iedereen bij de klantenpasjes. Maar het kan nog veel handiger. Wat als je telefoon (of smartwatch) de klantenkaart tevoorschijn haalt als je bij de winkel bent? Superhandig! En dat kan. Met Google Keep. Google Keep is gewoon een kladblokapp, maar het heeft een hele gave feature: herinneringen op locatie. In de meeste gevallen ga je toch naar dezelfde Gamma, dezelfde AH, dezelfde Makro. Je hoeft nu alleen maar de foto van het pasje in Google Keep te zetten en het adres van je vaste Gamma/AH/Makro aan te geven en je vergeet nooit meer die korting te pakken. En sinds maart 2015 kun je je notities (zoals klantenkaarten) in Google Keep ook nog delen.
Update: het werkt!
Vanmiddag naar Welkoop gelopen. Op de parkeerplaats geeft mijn telefoon al een trilletje. Bingo, het is Google Keep die weet dat ik hier m’n klantenkaart van Welkoop nodig ga hebben. De caissière scant zonder probleem de pas vanaf m’n telefoon. Hoera!
Dankjewel Danielle. Als privacy jouw ding is, moet je eens inloggen op ‘Locatiegeschiedenis’: https://maps.google.com/locationhistory/ – dát is pas schrikken!
Gefeliciteerd. Je kan nu nóg beter in de gaten gehouden worden.