Hoe ziet de ideale update op Twitter, Facebook, Google+ of Pinterest eruit? My Clever Agency deed een mooie poging de belangrijkste tips op een rijtje te zetten om er meteen bij te zeggen: “there’s no magic formula for social media engagement.”
Het deed me meteen denken aan Anbeeks klassieker Ik heb al een boek, het hoofdstuk Spanning, waarin hij zegt (p.67):
Er zijn allerlei middelen waarmee een schrijver spanning op kan roepen. Hierna zullen we er een aantal noemen, zonder naar iets als volledigheid te willen streven. Het aardige is juist dat schrijvers steeds weer nieuwe manieren weten te verzinnen om de lezer te boeien.
Mijn klas 3 wilde wel eens een level hoger komen in het fenomeen spanning. Daarvoor hebben we spanning gedefinieerd als motivatie om verder te lezen. Spanning is niet alleen een zombie die om het hoekje staat om de hoofdpersoon met een kettingzaag te onthoofden; het is meestal veel subtieler. Het is de bijna onbewuste nieuwsgierigheid naar de identiteit van iemand die in de eerste regel genoemd genoemd wordt of de onderhuidse spanning die gewekt wordt als een onbekende aan de telefoon een merkwaardige vraag stelt.
Social media werkt ook met deze spanning, deze motivatie om verder te lezen. Zou een frisse duik in de verhaalanalyse een webcare-team mooie inzichten en nieuwe trucs opleveren?
Published by