– ‘Wat deed jij zoal vandaag?’
– ‘Ben nog steeds bezig met het hoofdstuk ‘Formuleren en stijl’.’
– ‘Nog steeds?!’
– ‘Ja, het schiet inderdaad voor geen meter op. Ik kwam vandaag wel wat leuks tegen.’
– ‘Wat dan?’
– ‘Ik zocht een mooi stukje voorbeeldtekst voor ‘Aantrekkelijk schrijven’. ‘Bloggen’ leek me wel een aardig onderwerp en dus googelde ik ‘waarom bloggen?’ De eerste acht hits gaven allemaal een setje redenen waarom bloggen goed is, variërend van 5 tot 10 redenen. Veel redenen waren letterlijk overgenomen van andere websites.’
– ‘Ja, dat heb je met internet. Een stukje content knip en plak je zo bij mekaar.’
– ‘Nou. Maar zouden deze blogboefjes nog nooit gehoord hebben van het fenomeen ‘plagiaat’ of ‘verzin zelf es wat’?’
– ‘Ach, het is internet. Is dat een punt?’
– ‘Weet ik niet. Denk het wel. Ze voeren namelijk allemaal als argument vóór een blog aan dat je met een blog laat zien dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Schrijf je dan een blog over bloggen, dan lijkt het me handig als je iets origineels vertelt.
– ‘En dat deden ze niet.’
– ‘Nee. Sterker nog: ze gaven niet eens een voorbeeld van een goed blog.’
– ‘Wat is dan een goed blog?’
– ‘Wat mij betreft is elk blog goed, zolang er maar een leuke of originele gedachte in staat.’
– ‘Heb je verder nog tips voor bloggers?’
– ‘Nee.’
Published by