‘Hoe was het op school?’ ‘Ja, leuk.’

Je kind komt thuis van school. Voor je er erg in hebt, vraag je: ‘Hoe was het vandaag?’ ‘Ja, leuk.’ Zo kun je jarenlang doorgaan. Maar waarom geven sommige / veel / alle kinderen deze standaardreactie? Een poll:

Aanleiding voor deze poll is het niet onaardige filmpje van de O4NT benadering van de basisschool, waarin een mevrouw op 2:37 dit vraagstuk aansnijdt.
For the record: zoonlief (15) stemt voor C.

Volgens Pedro de Bruyckere (ook wel bekend als @thebandb) ‘verschilt [dit] bij kinderen, niet allemaal zeggen dit. Sommige geven heel verhaal, sommige ook ‘minder leuk’,… C kan voor iets oudere lln. [Het] hangt af van de leeftijd (alhoewel mijn 3-jarige vandaag een heel verslag gaf). Wat ik vooral mis: het kind wil even bekomen van school, is wat moe, wil even wat anders. Vaak komen ze er dan later op terug.’

Praten over school belangrijk

Louise Elffers toont in haar promotieonderzoek (2011) naar schooluitval in het mbo onder andere aan dat gebrek aan ‘hulp bij huiswerk of de mogelijkheid om schoolervaringen te bespreken’ (‘ouderlijke ondersteuning’) ‘een verhoogd risico op uitval indiceren’.
Volhard dus in het goede.

Comments are closed.